COVID-19 tiltagSagnlandet Lejre tager forbehold i undervisningenUndervisningen i Jernalderen er påvirket af COVID-19 restriktioner og forbehold. I jernalderen begrænser vi nærkontakt med eleverne ved at holde afstand. Der sættes fokus på blandt andet, at eleverne ikke arbejder med fælles værktøj, og når dette ikke er muligt, bliver hvert værktøj sprittet af før det går videre. Desuden begrænser vi også afstand og kontakt under madlavning, når det er på programmet. Vores undervisere og formidlere holder afstand og sørger for at skabe den bedste oplevelse som muligt i samspil med elevernes spørgsmål og fokus. |
Lethra er en rekonstruktion af en lille landsby fra tiden omkring år 200 f.v.t. – 200 e.v.t. Eleverne oplever en rejse 2000 år tilbage i tiden, hvor jernalderfolket levede i små høvdingesamfund, mens Kejser Augustus herskede i Romerriget.
Klassen bydes velkommen i et bondesamfund med beboelseshuse, et vævehus, en træsmedje og en smedje med jernudvindingsplads. Der er flere små bygninger, dyrkede marker, overdrev, en stemningsfuld offermose og en gravplads. Flere af landsbyens beboere har i deres rolle stiftet bekendtskab med romerne på godt og ondt. Som øjenvidner kan de berette om deres oplevelser.
Periode |
Jernalderen |
Områdegenerelle læringsmål |
Eleverne får kendskab til livet i jernalderen. Eleverne får kendskab til ikke-kristne religioner og livsopfattelser. Eleverne kan undersøge, perspektivere til egen livsverden og sætte ord på deres førstehåndserfaringer. Eleverne øver sig i historiebrug & kronologiforståelse ved at være med til at skabe historiske senarier. |
Eleverne bydes velkommen til jernalderlivet omkring år 0 e.v.t. Praktiske aktiviteter, små optrin og fortællinger giver et bud på, hvordan hverdagen i jernalderen kan have formet sig. Tilberedning af et måltid mad og håndværksaktiviteter bringer jernalderen ind under huden på eleverne. Den hjemmelandsby, som jeres klasse kommer fra, er ramt af hungersnød. For at vende ulykken derhjemme, er I rejst til Lethra og medbringer gaver til Lethras beboere og frugtbarhedsgudinden Nerthus. Landsbyfolket sætter jer i gang med forskellige arbejdsopgaver. Der arbejdes hårdt i fællesskab, og Lethras beboere hjælper jer med at gennemføre en offerceremoni i Offermosen. Der er ofte to forskellige klasser, der besøger landsbyen samtidig. |
En dag i Lethra |
Varighed3 timer, kl. 10.15 – 13.15. Klassen har én instruktør i rolle som jernaldermand. Forløbet understøtter Forenklede Fælles Mål i fagene historie, geografi og kristendomskundskab. Klassetrin3.- 6. klasse Særlige læringsmålForløbet støtter kronologiforståelse. Eleverne kan forholde til livsetiske spørgsmål som flygtningeproblematik og kan sammenstille deres oplevelser med egen viden og erfaring. Forløbet sætter forskelligt kildemateriale (rekonstruktioner, fortællinger og øjenvidneberetninger fra instruktørens karakter) i spil og støtter kildekritisk analyse. Eleverne kan med afsæt i enkle problemstillinger anvende kildekritiske begreber til at redegøre for fortolkninger af fortiden. Eleverne får styrket deres evne til indlevelse og identifikation. Eleverne får styrket deres evne til at undres og stille spørgsmål. |
Prisen for en klasse på maks. 28 elever er 2100,- for forløbet.
|
Mød Jarund, med fødenavnet Laurentius i landsbyen Lethra. Som flygtning fra stammen Allobrogerne, fra Østgallien i de nordlige franske Alper, tilhørte han i forhold til Romerriget et af de mest indflydelsesrige folkeslag i jernalderens Europa. Jarund ankom til Lethra omkring år 0. På en lille vandretur fortæller han om Kelternes og Germanernes verden under romernes indflydelse. Om kelterne, der ekspanderede op gennem Europa og prægede hele området. Sammen med Jarund finder I svarerne. I hører ilden knitre og bliver klogere på Jarunds fjender, det romerske Imperium og Kejser Augustus. Ved afslutningen i offermosen hører I om kelternes guder, offerpladser og ritualer. |
Mød en Gallisk flygtning fra Romerriget |
Varighed2 timer, fra kl. 10.15 – 12.15 eller kl. 12.30 – 13.15. Klassetrin3. klasse og opefter. Særlige læringsmålForløbet støtter fødevarebevidsthed og madlavningsteknikker og giver mulighed for at fortolke måltider med forståelse for værdier, kultur og levevilkår i stenalderen. Eleverne kan anvende redskaber og værktøjer i forhold til produktets form og funktion. |
Prisen for en klasse på maks. 28 elever er 1375,- for forløbet.
|
Arkæologiske fund og historiske kilder bevidner, at vores forfædre har fortaget sig kultiske handlinger. Men hvordan det er forgået, kan vi kun gisne om. Tidsvidner i dragt og rolle fra to tidsaldre giver deres bud på det og gelejder jer på en tidsrejse, hvor I får den åndelige og mentale side helt under huden. Dette forløb er til 2 klasser og bringer er tilbage til jernalderen og vikingetiden. Sammen laver vi fire nedslag, der belyser forskellige aspekter om emnet ofring. I kommer på besøg i et jernalderhus med fokus på jernalderfolkets dagligdag omkring ildstedet, deres hus I skibssætningen, som er en rekonstruktion fra Gl. Lejre fra vikingetiden, kan I høre stenenes fortælling om dødsriget og prøve kræfter med vikingers idrætsleg ”Skibet sejler mod døden eller mod livet” og udbringe en fælles brageskål til fremtidens bedrifter. På Ravnebjerg er der en fortælling om dødsguden Odin, og der bliver gennemført et blot (offerceremoni) ved Gudehorgen. Her har Ravnebjerg levendegjort den retslærte Ahmad Ibn Fadlans beskrivelse af et offersted ved Volgaområdet. |
Gudernes gaver |
Varighed3 timer fra kl. 10.15 – 13.15 Skal bookes til 2 klasser, der kører parallelle forløb. Hver klasse har en formidler i dragt og rolle. Klassetrin4. – 7. klasse Særlige læringsmålEleverne reflekterer over de livsopfattelser, der konstituerer offerritualer Eleverne får kendskab til ikke kristne religioner og livsopfattelser. I forhold til elevernes alsidige udvikling lærer eleverne sammen med andre om det almenmenneskelige. |
Prisen for to klasser på maks. 28 elever hver er 4200,- for forløbet.
|