Undervisningsforløb

Få her en oversigt over de forskellige undervisningsforløb der tilbydes i Sagnlandet Lejre.

Se dagsprogrammet her

Tag med klassen på tidsrejse

Ethvert undervisningsforløb i Sagnlandet Lejre støtter en række læringsmål, der sætter fortiden i perspektiv.

Nogle læringsmål er universielle for samtlige af Sagnlandet Lejres forløb – andre er særlige fokusområder udvalgt og tilpasset specifikt til de enkelte forløb.

Du finder information om særlige fokuspunkter og læringsmål i den grå boks til høje for beskrivelsen af hvert undervisningstilbud.

Generelle læringsmål

Samtlige undervisningsforløb i Sagnlandet Lejre er fællesskabsstyrkende og fremmer elevernes evne til indlevelse og identifikation og understøtter deres evne til at undres og stille spørgsmål.

Vælger du et forløb i et af Sagnlandet Lejres historiske områder, får du et forløb, der sætter forskelligt kildemateriale – som rekonstruktioner, fortællinger og til medrivende øjenvidneberetninger fra instruktørens karakter – i spil, støtter kildekritisk analyse og giver plads til elevernes egne tolkninger og refleksion over samspil med egen livsverden.

Viden gennem oplevelser

Sagnlandet Lejre byder på et læringslandskab, hvor der er højt til loftet. Her kan I sammen med jeres elever/børn få fortiden helt ind under huden.

Sagnlandet Lejre gør som Videnspædagogisk Aktivitetscenter abstrakt viden konkret, inspireret efter et gammelt kinesiske ordsprog:

Jeg hører, og jeg glemmer. Jeg ser, og jeg husker. Jeg prøver, og jeg forstår.

Læring med alle sanser

At lære ved at tage fat er grundtonen, når eleverne arbejder i praksisfællesskaber. ”Learning is doing and doing is learning” bliver understøttet med metoder som historisk værkstedsarbejde, mesterlære, dramametoden ”lærer i rolle”, kropsliggjort læring og dialogbaseret undervisning.

Det er grundelementerne i vores pædagogiske, fællesskabsstyrkende virke, hvor hænderne undersøger, hvad det her handler om. Alle undervisningsforløb fremmer viden, forståelse og anvendelse, og der er forskellige vidensformer i spil. Aktiviteterne er meningsfulde, begribelige og håndterbare.

Understøtter fælles mål

Sagnlandet Lejres læringstilbud lægger op til enkeltfag og til tværfagligt arbejde i skolen i fagene historie, dansk, madkundskab, natur/teknologi, samfundsfag, billedkunst, håndværk og design, biologi, geografi samt kristendomskundskab.

Tilbuddene understøtter Fælles Mål og fagenes fagformål i henhold til folkeskoleloven og er med til at udvikle elevernes kompetencer og færdigheder i forskellige fag.

Grundskolen

Elevernes historiske bevidsthed om forholdet mellem fortid og nutid, fortolkning og formidling af tid og rum er sat i højsædet.

Det gør eleverne fortrolige med dansk historie og kultur og sætter deres eget liv og livsvilkår i perspektiv. De kan forholde sig kritiske til kildemateriale enten i form af rekonstruktioner, historiske overleveringer eller i dialog med et historisk øjenvidne, der arbejder i rolle.

Eleverne begiver sig i Sagnlandet Lejre ud på en tidsrejse og møder og skaber historiske scenarier, der er med til at udbygge deres indsigt i menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne. Det fremmer elevernes kompetence i historiebrug og fremmer deres handleviden og handlekompetencer.

Et forløb i Sagnlandet Lejre er en dannelsesrejse, der øger kronologiforståelsen og giver eleverne mulighed for at tilegne sig færdigheder og kundskaber.

Historiekanonpunkterne Ertebøllekulturen, Kejser Augustus og Jellingmonumenterne understøttes i vores historiske miljøer fra stenalder, jernalder og vikingetid. Fagbegreber og fagsprog kommer i spil, og eleverne kan se sig selv og andre med nye øjne. Der kræves sammenhold og samarbejde, og ikke mindst bidrager det til fællesskab og udvikling af sociale kompetencer og identitetsdannelse.

Til de små

Til „småfolkene“ fra daginstitutionerne er der i henhold til Pædagogiske Læreplaner rig mulighed for forundring, læring og udvikling af kompetencer.

Børnene kan færdes i landskabet og naturen og udvikle sociale kompetencer ved at samles omkring det fælles tredje. Ved at give hinanden opmærksomhed, udvides deres begrebsverden med sproglig opmærksomhed over alt det, øjet ser, og kroppen mærker. De udfordrer deres krop med forskellige fysiske gøremål, som f.eks. gå på forskellig underlag, brosten, grus og græs, samt stifte bekendtskab med en anderledes fortidig kultur og færdes i en fremmed verden.

Har I ønsker om særlige undervisningsforløb, eller er der emner, I gerne vil have belyst, hører Skoletjenesten i Sagnlandet Lejre gerne fra jer.

Brug os til lige det I har lyst til

Har I lyst til at bruge Sagnlandet Lejre som ”ekstra klasseværelse” i forbindelse med Åben Skole, har I mulighed for at lave en abonnementsordning.

Har I ønsker om særlige undervisningsforløb, eller er der emner, I gerne vil have belyst, hører vi gerne fra jer.

kontakt@sagnlandet.dk
+45 46 48 08 78

Sagnlandet Lejre
Slangealleen 2
4320 Lejre
CVR: 33247257

Undervisningsforløb & læringsmål

Her kan du se en oversigt over de forskellige tilbud Sagnlandet Lejre tilbyder. Klik dig videre til mere information for hvert område, ved at trykke på titlen.

Stenalderen
Områdegenerelle læringsmål

Eleverne får kendskab til livet i stenalderen, og forholder sig til kulturgeografiske processer, der danner grundlag for menneskers levevilkår. Eleverne kan undersøge, perspektivere til egen livsverden og sætte ord på deres førstehåndserfaringer.

Eleverne øver sig i historiebrug, kronologiforståelse og får en fornemmelse for immaterielle kilder til forhistoriske levevis. De kan drage paralleller til andre nutidige livsformer og kan selv med være med til at skabe forhistoriske scenarier.

I kan booke følgende forløb:

  • De første jægere og fiskere i Danmark” : Forløbet giver mulighed for at fortolke og forstå værdier, kultur og levevilkår i stenalderen. Eleverne kan anvende redskaber og værktøjer i forhold til produktets form og funktion. Eleverne kan få styrket deres evne til indlevelse og identifikation. De kan lære om istidskulturen med al dens transkontinentale paratviden.
  • Fra Istidsjæger til skovbruger” : Eleven kan i relation til stenalderen beskrive ændringer i livsgrundlag og produktion. Eleven kan sætte naturfaglig og teknologisk udvikling i historisk perspektiv.

Stenalderen

Imellem Ranaa og Athra bliver eleverne mødt af synet af forladte hytter eller nødlejre fra tiderne imellem de to perioder: Maglemose- (ca. 9.000-6.200 f.Kr.) og Kongemose-kulturen (6.200-5.400 f.Kr.) og de tilhørende grave, fangstgrave og fiskegærde.

Til området er der tilknyttet et tidsneutralt legeområde med et stort lavuu-telt, der kan huse en hel klasse i tilfælde af uvejr og til spisning af madpakke.

kontakt@sagnlandet.dk
+45 46 48 08 78

Sagnlandet Lejre
Slangealleen 2
4320 Lejre
CVR: 33247257

Jernalderen
Områdegenerelle læringsmål

Eleverne får kendskab til livet i jernalderen og til ikke-kristne religioner og livsopfattelser.

Eleverne kan undersøge, perspektivere til egen livsverden og sætte ord på deres førstehåndserfaringer.

Eleverne øver sig i historiebrug & kronologiforståelse ved at være med til at skabe historiske scenarier.

I kan booke følgende forløb:

  • En dag i Lethra” : Forløbet støtter elevernes historiebevidsthed og kronologiforståelse, sætter forskelligt kildemateriale (rekonstruktioner, fortællinger og øjenvidneberetninger fra instruktørernes karakterer) i spil, støtter kildekritisk analyse og giver plads til elevernes egne tolkninger og refleksion over samspil med egen livsverden.
  • Mød en gallisk flytning” : Forløbet støtter kronologiforståelse. Eleverne kan forholde sig til livets etiske spørgsmål som flygtningeproblematik og kan sammenstille deres oplevelser med egen viden og erfaring. Forløbet sætter forskelligt kildemateriale (rekonstruktioner, fortællinger og øjenvidneberetninger fra instruktørens karakter) i spil og støtter kildekritisk analyse. Eleverne kan med afsæt i enkle problemstillinger anvende kildekritiske begreber til at redegøre for fortolkninger af fortiden. Eleverne får styrket deres evne til indlevelse og identifikation. Eleverne får styrket deres evne til at undres og stille spørgsmål.
  • Gudernes Gaver” : Forløbet er under ombygning og tilbydes derfor ikke i 2025 og 2026.

Jernalderen

Klassen bydes velkommen i bondesamfundets territorium med beboelseshuse, et vævehus, en træsmedje og en smedje med jernudvindingsplads og et hegnshus. Udover flere små bygninger tilknyttes Lethra dyrkede marker, mark- og skovoverdrev, en stemningsfuld offermose og en gravplads. Flere af landsbyens beboere har i deres rolle stiftet bekendtskab med kelterne og romerne på godt og ondt. Som øjenvidner kan de berette om deres udstyr, oplevelser og relationer.

kontakt@sagnlandet.dk
+45 46 48 08 78

Sagnlandet Lejre
Slangealleen 2
4320 Lejre
CVR: 33247257

Vikingetiden
Områdegenerelle læringsmål

Eleverne forholder sig til kulturgeografiske processer, der danner grundlag for menneskers levevilkår. De kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger. De er med til at undersøge, perspektivere og sætter ord på deres refleksioner.

Eleverne får styrket deres evne til indlevelse og identifikation. De lærer noget omkring deres egen styrke og formåen, ser sig selv og andre med ”nye” øjne og er en del af et nyttigt fællesskab, hvor samarbejde, samvær og venlighed er ønsket og påkrævet.

I kan booke følgende forløb:

  • En dag som viking” : Forløbet støtter kropsbevisthed, bevægelsesmønstre og håndværksmessig snilde som en fortolkningsramme som giver forståelse for værdier, kultur og levevilkår i vikingetiden. Eleverne kan anvende håndværksteknikker og kropsliggjorte erfaringer i praksis, reflektere over dette og omsætte det til ny praksis indenfor håndværk, idræt og leg. Eleverne får kendskab til ikke-kristne religioner og livsopfattelser.
  • Vikingernes idræt” : Forløbet støtter alsidig idrætsudøvelse og lysten til at bevæge sig. Eleverne lærer noget om vikingernes idrætskultur og kan sammenstille det med deres livsverden. De bruger deres krop og træner færdigheder i at kunne indgå i et forpligtende fællesskab og samarbejde.
  • Gudernes Gaver” : Forløbet er under ombygning og tilbydes derfor ikke i 2025 og 2026.

Vikingetiden

I vikingeområdet tilbyder vi dagsforløb af enten 1½ eller 3 timers varighed og lejrskoleophold fra en til fire overnatninger som rejsende vikinger, eller som hirdsfolk. I vikingetiden var det ofte sådan, at børn blev sendt af sted fra deres hjem for at blive opfostret på en anden gård. Hos fosterforældrene lærte man nye skikke og at gebærde sig i verden. I kommer i rolle som fostersønner og fosterdøtre til Sagnlandet Lejres vikinger og deltager i livet som viking med aktiviteter, der fremmer samarbejde og fællesskab. I lærer at styrke og støtte det fællesskab, I er i, og I lærer at være en god ven og frænde, der tager ansvar for eget liv og passer på andre. Formidlerne arbejder i dragt og rolle som vikinger.

kontakt@sagnlandet.dk
+45 46 48 08 78

Sagnlandet Lejre
Slangealleen 2
4320 Lejre
CVR: 33247257

1850erne
Områdegenerelle læringsmål

Eleverne får indsigt i livet på landet i 1800-tallet.

Eleverne kan undersøge, perspektivere til egen livsverden og sætte ord på deres førstehåndserfaringer.

Eleverne øver sig i historiebrug & kronologiforståelse ved at være med til at skabe historiske scenarier.

I kan booke følgende forløb:

  • Husmandsbørn i 1850erne” : Forløbet støtter fødevarebevidsthed og madlavningsteknikker og giver mulighed for at fortolke måltider med forståelse for værdier, kultur og levevilkår i landbotiden. Eleverne kan anvende redskaber og værktøjer i forhold til produktets form og funktion.

1850erne

I Krikkebjerghuse kan eleverne leve sig ind i livet som husmandsbørn på landet i 1800-tallet. De vil blive mødt af to husmandsfolk i landbodragt og opleve, at børn fra en tidlig alder måtte hjælpe til med de daglige gøremål.

Sagnlandets husmandsfolk er raske til at få eleverne i gang med at hugge brænde, fodre dyrene, hente vand, kærne smør og lære dem op i nogle af hverdagens vigtige husflidsopgaver. De fortæller også gerne historier om livet i 1800-tallet for de yngre elever og perspektiverer til tidens ungdomsliv, litteratur og politiske forandringer for de ældre elever. De fysiske rammer, de praktiske aktiviteter og de historiske fortællinger er med til at fremme elevernes læring og indlevelse i livet i 1800-tallet.

kontakt@sagnlandet.dk
+45 46 48 08 78

Sagnlandet Lejre
Slangealleen 2
4320 Lejre
CVR: 33247257

Båldalen
Områdegenerelle læringsmål

Eleverne bruger deres krop og træner færdigheder i fællesskab og samarbejde. Eleverne kan anvende redskaber og værktøjer i forhold til produktets form og funktion.

Eleverne gør sig erfaringer i oldtidens teknologier.

Forløbet er gratis, når entré er betalt.


Båldalen

Midt i Sagnlandet Lejre finder I Båldalen. Her ligger det som et oldtidseksperimentarium, hvor I kan prøve kræfter med fortidens teknikker og teknologi. Det er et aktivitetsområde, hvor børn og voksne bliver budt velkommen af en formidler, der giver en introduktion og instruktion til de forskellige aktiviteter i forhold til teknologiforståelse.

kontakt@sagnlandet.dk
+45 46 48 08 78

Sagnlandet Lejre
Slangealleen 2
4320 Lejre
CVR: 33247257

Vores andre tilbud

Undervisning på Egen Hånd

Oplev Sagnlandet Lejre på egen hånd: gå i middelalderhaven Harpestrengs Have eller prøv vores specialudviklet matematikopgave, der handler om Kongehallen. Prøv nogle af vores andre forløb, lavet til udforskning på egen hånd af Sagnlandet Lejre.

Lejrskoler i Sagnlandet Lejre

Lev jer helt ind i vikingetiden med et ophold i Sagnlandet Lejre, der strækker sig over flere dage. Jeres ophold varer fra 1 døgn til 4 døgn. Bemærk: Vikingeområdet er åbent for ophold, også når resten af Sagnlandet Lejre er lukket. Det er muligt at tilmelde sig to år frem.

Priser & oversigt

Webshop

Kontakt os