COVID-19 tiltagSagnlandet Lejre tager forbehold i undervisningenUndervisningen i Båldalen er påvirket af COVID-19 restriktioner og forbehold. I Båldalen begrænser vi nærkontakt med eleverne ved at holde afstand. Der sættes fokus på blandt andet, at eleverne ikke arbejder med fælles værktøj, og når dette ikke er muligt, bliver hvert værktøj sprittet af før det går videre. Desuden begrænser vi også afstand og kontakt under madlavning, når det er på programmet. Vores undervisere og formidlere holder afstand og sørger for at skabe den bedste oplevelse som muligt i samspil med elevernes spørgsmål og fokus. |
Båldal – Oldtidseksperimentarium
Midt i Sagnlandet Lejre finder I Båldalen. Her ligger det som et oldtidseksperimentarium, hvor I kan prøve kræfter med fortidens teknikker og teknologi. Det er et aktivitetsområde, hvor børn og voksne bliver budt velkommen af en formidler, der giver en introduktion og instruktion til de forskellige aktiviteter i forhold til teknologiforståelse.
I bliver sæt i gang med forskellige forhistoriske og historiske aktiviteter:
Fra jord til bord: I kan grutte korn, som der blev gjort helt tilbage i bondestenalderen. Melet ælter I til dej, og I former små kiks, der bages omkring en af Båldalens bålpladser.
Brændehugning som i jernalderen: I kan hugge brænde med vores økser, som ligner de økser, vore forfædre arbejdede med tilbage i jernalderen.
Sejlads i forhistoriske stammebåde eller 1800-tals joller: Endelig kan I sejle en tur på Båldalssøen i stammebåde, der er udhugget, som det er blevet gjort helt tilbage i stenalderen og op i tiden. Det kræver balance og samarbejde. Ellers så kan I – sammen med en voksen – tage på en ro-tur i Båldalens nye rekonstruerede 1800-tals joller.
For småfolkene er en tur på tumleruten en god idé.
Prisen for en klasse på maks. 15 elever er entrépris pr. deltager.
Båldalen |
Aktiviteter |
Varighed1½ – 2 timer. KlassetrinBørnehavebørn samt 0-10. klasse. Maks. 15 elever per hold. Særlige læringsmålEleverne bruger deres krop og træner færdigheder i fællesskab og samarbejde. Eleverne kan anvende redskaber og værktøjer i forhold til produktets form og funktion. Eleverne gør sig erfaringer i oldtidens teknologier. |