Undervisning på Egen Hånd

Få en oversigt over de forskellige undervisningstilbud, hvor I er på egen hånd i Sagnlandet Lejre.

Se dagsprogrammet her

Besøg Sagnlandet Lejre på egen hånd!

I kommer til et læringsrum med højt til loftet. I Sagnlandet Lejre har I 43 hektar naturlandskab at boltre jer på. Hvis besøget ikke bare skal være en udflugt, skal I have en mening og en intention med besøget. Det er et ganske særligt rum, som ikke alle elever kender.

Områdegenerelle læringsmål
Varighed
1 1/2 – 2 timer i Sagnlandet. Forløbet understøtter Forenklede Fælle Mål i fagene biologi og historie.
Klassetrin
7.-9. klasse. Forløbet foregår på egen hånd.
Særlige læringsmål 
Forløbet støtter elevernes kompetence til at undersøge, modellere, perspektivere og kommunikere over deres resultater. Forløbet giver plads til elevernes egne tolkninger og refleksion over samspil med egen livsverden.
Undervisning på egen hånd i Sagnlandet Lejre

Vi omfavner den åbne skole og samarbejdet om elevernes læring, og har derfor udarbejdet en række undervisningsforløb som inspiration til jer der vil bruge Sagnlandet Lejre som et sted for jeres undervisning – et alternativt læringsrum, et ekstra klasseværelse. Forløbene er eksempler på, hvordan undervisning herude kan indrammes og kvalificeres.

Undervisningsforløbene er tænkt ind i jeres hverdag. De er derfor baserede på Fælles Mål (FM). Potentielle Færdigheds-og vidensmål fremgår af hvert enkelt forløb, og desuden er vi kommet med forslag til læringsmål. Hvad læringsrummet kan have af betydning for elevernes alsidige udvikling, kommer vi også med et bud på.

Undervisningsforløbene har indhold og aktiviteter til før, under og efter besøget.

Er I interesseret i andre forløb i Sagnlandet Lejre kan I finde dem her:

Vejledning til lærerne

I kommer til et læringsrum med højt til loftet. I Sagnlandet Lejre har I 43 hektar naturlandskab at boltre jer på. Hvis besøget ikke bare skal være en udflugt, skal I have en mening og en intention med besøget. Det er et ganske særligt rum, som ikke alle elever kender. I skal selvfølgelig passe på naturen, dyrene, de historiske miljøer og de rekonstruerede genstande, der er lavet. Nogle dyr er i deres indhegninger, dem skal I ikke gå ind til. Nogle dyr går frit. Dyrene kan ikke lide man råber eller løber efter dem.

Vi omfavner den åbne skole og samarbejdet om elevernes læring, og har derfor udarbejdet en række undervisningsforløb som inspiration til jer der vil bruge Sagnlandet Lejre som et sted for jeres undervisning – et alternativt læringsrum, et ekstra klasseværelse. Forløbene er eksempler på, hvordan undervisning herude kan indrammes og kvalificeres.

Undervisningsforløbene  er tænkt ind i jeres hverdag. De er derfor baserede på Fælles Mål (FM). Potentielle Færdigheds-og vidensmål fremgår af hvert enkelt forløb, og desuden er vi kommet med forslag til læringsmål. Hvad læringsrummet kan have af betydning for elevernes alsidige udvikling, kommer vi også med et bud på.

Varighed

Klassen udforsker Sagnlandet Lejre på egen hånd.

Vejledning til lærerne



Prisen for en klasse er entrépris pr. deltager ved besøg i Sagnlandet Lejre.

Vikingetømreren

Med dette materiale kan I lære om, hvordan vikingerne var i stand til at bygge Kongehallen ved brug af brøker og dygtigt håndværk.

Med dette materiale får I mulighed for at arbejder med matematik, ved at tage udgangspunkt i Kongehallen i Sagnlandet Lejre. Dette materiale tager udgangspunkt i at “bygge på klamp.” I udlandet var papir og skrivekunsten opfundet, men i vikingernes verden var det den mundtlige overlevering, der gjaldt. Det betød, at når de skulle bygge skibe eller huse, havde de ikke arbejdstegninger, som vi kender det.

De byggede på klamp.

Det er et udtryk fra træskibsbyggeri. Det er en byggemetode, hvor man bygger med den erfaring, man har fra andre gange, man har bygget. Vi ved meget lidt om talsymboler fra vikingetiden, og vi ved ikke, hvordan de regnede. Vi ved, at de har haft mål som: tommer, fod og alen.

“Vikingetømreren” er givet som gave til Sagnlandet Lejre af Lejre Kommune i sommeren 2022. Materialet er udarbejdet af Birgitte Lindhardt for Lejre Kommune.


Vikingetømreren
Varighed

På egen hånd. Klassen udforsker evt. Sagnlandet Lejre og Kongehallen på egen hånd.

Vikingetømreren – lærervejledning



Prisen for en klasse er entrépris pr. deltager ved besøg i Sagnlandet Lejre.

Henrik Harpestrengs have

Harpestrengs have er en rekonstruktion af middelalderlægen Henrik Harpestrengs urtehave, som han benyttede i sin egenskab som livlæge for Erik Plovpenning. Det er en middelalderlæges plantesamling. I 1200-årene systematiserede læger og botanikere planterne efter deres helbredende egenskaber.

Læreren gennemfører forløbet på egen hånd.

En fin hjemmeside giver informationer om Henrik Harpestreng, medicinhaven, planter, medicinfremstilling og sygdomsbehandling.

www.harpestrengshave.dk

Det lægger op til at klassen kan arbejde med sygdomsbehandling og helbredelse af alskens dårligdom.

For biologi-lærere kan eleverne stifte bekendtskab med en række urter, som de skal prøve at klassificere i grupper. Gennem diskussioner i elevernes arbejdsgrupper vil forskellige klassifikationssystemer komme på tale og bl.a. Linnés system kan omtales. Også nutidens genetisk baserede klassifikation kan inddrages.


Henrik Harpestrengs have

Varighed

På egen hånd.
Klassen udforsker på egen hånd.



Prisen for en klasse er entrépris pr. deltager ved besøg i Sagnlandet Lejre.

Flere aktiviteter på egen hånd

Værkstøj i fredstid / våben i krigstid

Dette hæfte skal bruges sammen med hæfterne “Daneøksen”, “Spyddet” og “Skjoldet.” Dem finder I også online på Sagnlandet Lejres hjemmeside. Info-arkene “Værktøj i fredstid, våben i krigstid” om “Daneøksen”, “Skjoldet” og “Spyddet” er for jer, der er vilde med vikingernes våben. Hvis I har lyst til at fordybe jer i dem, så velkommen her…

I vikingetiden var bevæbning både en ret og en pligt. Vikingetidens frie mænd skulle bære våben, og der var strenge krav om, at man selv skulle sørge for at have de våben, der var nødvendige for at deltage i landeværnet (altså beskyttelsen af landet). Man skulle betale bøder, hvis man undlod at møde op på våbentinget eller der var mangler i den krævede udrustning. Det er nedfældet i de ældste bevarede lovtekster i Skandinavien, ganske vist fra middelalderen, men de har rødder tilbage til vikingetiden. I Gulatings- og Frostatingslovene fortælles det, at enhver fri mand skulle være i besiddelse af tre basisvåben: spyd, skjold og enten sværd eller økse.

Vores viden om vikingetiden og vikingernes våben har vi både historiske og arkæologiske  kilder til. I Sagnlandet Lejres historiske værksteder rekonstruerer vi både vikingernes våben og deres våbenbrug.


Værkstøj i fredstid / våben i krigstid

Varighed

På egen hånd.
Klassen udforsker på egen hånd.



Prisen for en klasse er entrépris pr. deltager ved besøg i Sagnlandet Lejre.

På egen hånd i Sagnlandet Lejre

De nedenstående hæfter tager jer på tur igennem Sagnlandet Lejre. Nogle af dem tager jer kun til den enkelte tidsperiode, mens de andre vil tage jer på tværs af de forskellige tidsperioder vi har.

Disse hæfter er udarbejdet så I kan udforske Sagnlandet Lejre på egen hånd – dette betyder, at I selv styrer besøget med klassen. Hæfterne er tænkt til brug for de klassetrin, der er fremhævet i hæfterne.

De 10 hæfter er:

  • … og gjorde danerne kristne” : et tværfagligt undervisningsforløb i kristendomskundskab og historie til 7.-9. klasse.
  • Alle tiders mad” : et tværfagligt forløb i historie, madkundskab og natur/teknologi til mellemtrinnet.
  • Breve fra fronten: om stormen på Dybbøl” : et tværfagligt forløb til dansk og historie for 7.-9. klasse.
  • De dødes verden” : et tværfagligt undervisningsforløb i kristendomskundskab og historie for 3. klasse.
  • Fædreland og sang” : et danslundervisningsforløb for 1.-2. klasse, 3.-4. klasse, 5.-6. klasse og 7.9. klasse. Forløbet kan evt. laves tværfagligt med musik.
  • Hvordan har menneskene gennem tiden…” : et historiefagligt undervisningsforløb til 5.-6. klasse. Forløbet kan evt. laves tværfagligt med andre fag som dansk, håndværk eller design.
  • Møder med H. C. Andersen” : et danskfagligt forløb til 3.-4. klasse.
  • Noget om navne” : et forløb omkring navne for 1.-2. klasse, 3.-4. klasse, 5.-6. klasse og 7.9. klasse.
  • Offerritualer” : et undervisningsforløb i kristendomskundskab for 7.-9. klasse.
  • Religiøse symboler” : et tværfagligt undervisningsforløb i kristendomskundskab og billedkunst for 5. klasse.

På egen hånd i Sagnlandet Lejre

Varighed

På egen hånd. Klassen udforsker på egen hånd.



Prisen for en klasse er entrépris pr. deltager ved besøg i Sagnlandet Lejre.

Vores andre tilbud

Undervisning i Jernalderen

Oplev en dag i Lethra, mød en gallisk flygtning eller oplev gudernes gaver i jernalderlandsbyen Lethra.

Undervisning i 1800-tallet

Oplev årets gang og højtider i Krikkebjerghuse, eller lev jer ind i lived som husmandsbørn i 1850erne.

Undervisning i Vikingetiden

Bliv viking for en dag eller prøv vikingernes idræt. Ankom til vikingepladsen, hvor historien bringer jer til vikingetiden.

Undervisning i båldalen

Gå på opdagelse i oldtidseksperimentariumet båldalen: mød dyrene, mal mel, sejl i stammebåd mm.

Lejrskoler i Sagnlandet Lejre

Lev jer helt ind i vikingetiden med et ophold i Sagnlandet Lejre, der strækker sig over flere dage. Jeres ophold varer fra 1 døgn til 4 døgn. Bemærk: Vikingeområdet er åbent for ophold, også når resten af Sagnlandet Lejre er lukket. Det er muligt at tilmelde sig to år frem.

Kontakt os

Find os på skoletjenesten.dk

Find alle vores ophold og tilbud på skoletjenesten.dk. Her kan du bl.a. se mere til, hvornår du kan booke de forskellige forløb.

Kontakt os

Har du stadig ikke fået svar, på det spørgsmål du søger? Så find den rette medarbejder på vores kontakt-side!

Webshop

Kontakt os