COVID-19 tiltagSagnlandet Lejre tager forbehold i undervisningenUndervisningen i Harpestrengs Have er påvirket af COVID-19 restriktioner og forbehold. I Harpestrengs Have begrænser vi nærkontakt med eleverne ved at holde afstand. Der sættes fokus på blandt andet, at eleverne ikke arbejder med fælles værktøj, og når dette ikke er muligt, bliver hvert værktøj sprittet af før det går videre. Vores undervisere og formidlere holder afstand og sørger for at skabe den bedste oplevelse som muligt i samspil med elevernes spørgsmål og fokus. |
Harpestrengs have er en rekonstruktion af middelalderlægen Henrik Harpestrengs urtehave, som han benyttede i sin egenskab som livlæge for Erik Plovpenning. Det er en middelalderlæges plantesamling. I 1200-årene systematiserede læger og botanikere planterne efter deres helbredende egenskaber.
Læreren gennemfører forløbet på egen hånd.
En fin hjemmeside giver informationer om Henrik Harpestreng, medicinhaven, planter, medicinfremstilling og sygdomsbehandling.
www.harpestrengshave.dk.
Det lægger op til at klassen kan arbejde med sygdomsbehandling og helbredelse af alskens dårligdom.
For biologi-lærere kan eleverne stifte bekendtskab med en række urter, som de skal prøve at klassificere i grupper. Gennem diskussioner i elevernes arbejdsgrupper vil forskellige klassifikationssystemer komme på tale og bl.a. Linnés system kan omtales. Også nutidens genetisk baserede klassifikation kan inddrages.
Prisen for en klasse er entrépris pr. deltager.
UDE på egen hånd |
Aktiviteter |
Varighed1 1/2 – 2 timer i Sagnlandet. Forløbet understøtter Forenklede Fælle Mål i fagene biologi og historie. Klassetrin7.-9. klasse. Forløbet foregår på egen hånd. Særlige læringsmålForløbet støtter elevernes kompetence til at undersøge, modellere, perspektivere og kommunikere over deres resultater. Forløbet giver plads til elevernes egne tolkninger og refleksion over samspil med egen livsverden. |