Hop til indholdet

Webshop

  • Dansk
  • English
10.00-17.00 KØB DIN BILLET ONLINE TIL 2022
Sagnlandet lejre logo
0

Kurv

Tilbage Sagnlandet lejre logo
  • Besøg os
    • Åbningstider
    • Priser
    • Tilgængelighed
    • Butik
    • Café Hvidesøhus
    • FAQ
    • Find vej
    • Parkering
    • Støt Sagnlandet Lejre
  • Oplevelser
  • Dagsprogram
  • Bliv fortidsfamilie
    • Hop ind i Jernalderlivet
    • Tag på ferie i vikingetiden
    • Smag på 1800-tallet
  • Skoler
    • Undervisningsforløb
    • Undervisning i Stenalderen
    • Undervisning i Jernalderen
    • Undervisning i vikingeområdet
    • Undervisning i båldalen
    • Undervisning i 1850’erne
    • På egen hånd i Henrik Harpestrengs have
    • Lejrskoler
    • Sagnlandet Lejre drager ind i skolerne
  • Rundvisninger
  • Virksomheder
  • Viden & forskning
    • Danmarks største vikingehal
    • Forskning i vikingetid
    • Bag om Sagnkongernes verden
    • Nyt om kongehallen
    • Sagnlandet Lejre hædret med Amalienborgprisen og 300.000
    • Kongehallen modtager Snedkerprisen 2020
    • Kongehallen åbnede 17. juni 2020!
  • Om sagnlandet
    • Job i Sagnlandet Lejre
    • Erhvervsklub/sponsorer
    • God fondsledelse
    • Kort over Sagnlandet
    • Organisation og vpac
    • Sagnlandets historie
    • Vision og mission
  • Kontakt
    • Find vej
    • Venneforening
    • Glemte sager
    • Oplevelser i Lejre-området

Undervisning i stenalderen

COVID-19 tiltag

Sagnlandet Lejre tager forbehold i undervisningen

Undervisningen i Stenalderen er påvirket af COVID-19 restriktioner og forbehold. I stenalderen begrænser vi nærkontakt med eleverne ved at holde afstand. Der sættes fokus på blandt andet, at eleverne ikke arbejder med fælles værktøj, og når dette ikke er muligt, bliver hvert værktøj sprittet af før det går videre. Vores undervisere og formidlere holder afstand og sørger for at skabe den bedste oplevelse som muligt i samspil med elevernes spørgsmål og fokus.  

 

Jagtstationen RANAA og Bopladsen ATHRA: 

To tidsverdner fra jæger-stenalderen: Sen-istiden og Ertebølle-kulturen

Jægerstenalderen er den længste periode i Danmarks oldtid. I Sagnlandet Lejre huser vores forskelligartede landskab rekonstruktioner fra jægerstenalderen. I hver sin ende af tidsområdet ligger to miljøer, der kommer i spil i vores undervisningsforløb: Sen-istidens rensdyrjægertelt med navnet Ranaa og Ertebølletidens fiskerboplads med navnet Athra. Det er to midlertidige bopladser, der afspejler livet fra Nordens første pionerer op til en skelsættende tid, hvor jægerstenalderfolket skulle tage stilling til, om de ville blive fastboende og udvikle sig til et bondesamfund.

Bopladsen Ranaa er en 13.000 år gammel lille jagtstation fra Bromme-kulturen! Efter 100.000 år med isdække frigiver isen den danske tundra, og de første rensdyrjægere kommer på jagt efter rensdyr på sommerbesøg. Deres vinterlejr afholdes i den nordtyske parktundra imellem birke- og fyrretræer. Tæt ved en vandressource ved en is-smeltesø, rummer Ranaa to telte, hvor ét skal slås op af nyankomne jægere, et garvestativ og en kastetræbane til jagt- & fangsttræning.

Bopladsen Athra ligger på den skovklædte bredde af Langesøen, hvor kystjægerne for ca. 7.000 år siden var på flugt efter kraftige klimaændringer og skulle tilpasse sig et forandret landskab med højere vandstand og flere farvande. I vil møde et stenaldermenneske fra seminomadefolket, der har indrettet en sommerboplads, som han og hans familiegruppe vender tilbage til år efter år. Bopladsen rummer en køkkenmødding, en stor rundhytte, en sydegrube, en anløbsbro og stammebåde, men også en åben grav og et værkstedsareal til flint-hugning og fiber-flettearbejde.

Imellem Ranaa og Athra bliver eleverne mødt af synet af forladte hytter eller nødlejre fra tiderne imellem de to perioder: Maglemose- (ca. 9.000-6.200 f.Kr.) og Kongemose-kulturen (6.200-5.400 f.Kr.) og de tilhørende grave, fangstgrave og fiskegærde.

Til området er der tilknyttet et tidsneutralt legeområde med et stort lavuu-telt, der kan huse en hel klasse i tilfælde af uvejr og til spisning af madpakke.

Se en samlet oversigt + priser for undervisningsforløb her.

Periode

Stenalderen

Områdegenerelle læringsmål

Eleverne får kendskab til livet i stenalderen, og forholder sig til kulturgeografiske processer, der danner grundlag for menneskers levevilkår. Eleverne kan undersøge, perspektivere til egen livsverden og sætte ord på deres førstehåndserfaringer.

Eleverne øver sig i historiebrug, kronologiforståelse og får en fornemmelse for immaterielle kilder til forhistoriske levevis. De kan drage paralleller til andre nutidige livsformer og kan selv med være med til at skabe forhistoriske scenarier.

undervisningstilbud

De første jægere og fiskere i danmark

Ved hjælp af et landskabshistorisk blik på senistidens tundra til den varmeste skovvækst af Danmarks forhistorie bringer jeres undervisere i rolle og dragt eleverne tilbage i jægerstenalderfolkets fodspor. Efter en tidsrejse forbi en mose, hvor der fortælles om klimahistorien, bliver jeres klasse kønsopdelt i to grupper.

Der er ca. kl. 11.30 midtvejs i forløbet planlagt en madpakkepause på et kvarter, hvorefter begge grupper fortsætter aktiviteterne med deres respektive stenalder-underviser.

For hver ende af jægerstenalderområdet møder grupperne to forskellige jæger-samlerkulturer, der illustrerer den knap 10.000 års lange udvikling i mellemtiden, fra nomade rensdyrjægere i Bromme-kulturen (ca.11.500-10.500 f.Kr.) til de seminomadiske kystjægere fra Ertebølle-kulturen (5.400-3.900 f.Kr.), der hovedsaligt levede af fangst og fiskeri og brugte faste sommer- og vinterbopladser.

Igennem dialog, fortælling, demonstration og prøv-selv aktiviteter møder eleverne formidlerens fortidskarakterer og deres stenalderverdner, Illustrative genstande, der åbner op for mange aspekter af stenalderfolkets hverdagsliv, giver mulighed for undren og samtaler i relation til teknologi, billedverden og troformer, madkultur og familierelationer.

I senistiden møder eleverne et stenaldermenneske, der vil vise, hvordan man skal slæbe og pakke udstyret på en travois til sin vandring efter rensdyrenes horder og parringssteder. Eleverne er med til at slå teltstrukturen op. Derefter bliver der demonstreret, hvordan man tænder ild på stenaldervis, hugger og skæfter flint, før eleverne selv kan prøve at skyde langpile med kastetræ efter en rensdyrtrofæ. Der bliver vist og sanset, hvordan man nedlægger rensdyret, garver skindet og syr det til dragtdele. Der er fokus på fremstilling af jagtredskaber, mobilitet efter vildt og planteføde, og optimal udnyttelse af rensdyret, som hovedkilden for mad og materialer. Undervejs fortælles om livet i klanen, og eleverne involveres i stenalderens verdensforestilling evt. med musiske og kunstneriske indslag.

På vej til kystjægernes boplads i Ertebølletiden bliver der fortalt om de forladte lejre og hytter langs jægernes veje, samt om de farer og trusler, der har kastet dem på flugt. På vej igennem et landskab i forandring lærer eleverne at liste og spotte de vigtige planter til føde og fiberflet. Lidt efter lidt bliver menneskets aftryk på landskabet vist, fra fangstgraven i skoven til fiskegærde i søen.

Når eleverne ankommer til Athra, vil de være med til at pakke en stammebåd, og høre om, hvordan man lander og udnytter ressourcerne bedst ved en sæsonboplads. Der bliver vist, hvordan man tilbereder en fiskesuppe i Danmarks første kogekar. Der bliver vist stenalderøkser, som eleverne selv kan afprøve. Der bliver snoet bast-snor til fiskeline og evt. flettet fiskegærde, lavet fiskekrog og fiskenetflåd samt fortalt hvor og hvornår man kan fiske. Eleverne kan træne med at kaste med harpun og sprede fiskenet. Undervejs fortælles om stamme og klan og mødet med indvandrerne fra syd med både avlsdyr og keramikkrukker fulde af såsæd.

Sidst i forløbet samles hele klassen på neutral grund og udveksler erfaringer og viden. Der bliver sat ord på deres oplevelser, og underviserne træder evt. ud af rollen for at komme i dialog med eleverne vedrørende deres overvejelser for immaterielle, uskrevne kilder og for det forhistoriske hverdagsliv, de selv har været en del af i et par timer. Et musisk indslag besegler klassens samhørighed som stenalderstamme, inden eleverne tager afsked med deres stenalderværter og drager tilbage til nutiden.

 

De første jægere og fiskere i Danmark

Varighed

3 timer, fra kl. 10.15 – 13.15.
Klassen har to formidlere, som arbejder i dragt og rolle som stenalderfolk. Forløbet understøtter Fælles Mål i fagene historie, samfundsfag, geografi, natur & teknik, kristendom.
Historiekanon: Ertebøllekultur

Klassetrin

3.-6 klasse.
Forløbet tilrettelægges, så eleverne får alderssvarende opgaver. Max. 28 elever.

Særlige læringsmål

Forløbet giver mulighed for at fortolke og forstå værdier, kultur og levevilkår i stenalderen. Eleverne kan anvende redskaber og værktøjer i forhold til produktets form og funktion. Eleverne kan få styrket deres evne til indlevelse og identifikation. De kan lære om istidskulturen med al dens transkontinentale paratviden.

Prisen for en klasse på maks. 28 elever er 2.350,- for forløbet. 

 

Fra istidsjæger til skovbruger

Jeres underviser tager jer med på en rundvisning, hvor I kan stifte bekendtskab med Nordens første pionerer på en fantastisk rejse igennem 10.000 års forhistorie. I bliver klogere på jægerstenalderlivet, som arkæologer betegner senistidens Brommekultur (ca.11.000 f.Kr.), mesolitikums Maglemosekultur (ca. 7.000 f.Kr.) og Kongemosekultur (ca.6.000 f.Kr.), og yngre jægerstenalderens Ertebøllekultur (ca.5.000 f.Kr.), hvor hasselkæppe bliver stynet og dyrket for første gang.

Jeres klasse besøger vores stenaldermiljøer og vandrer sammen med et stenalderunderviser igennem Danmarks forhistoriske landskaber og bopladser. I kommer til at opleve et landskab, der minder om senistidens tundra, og oplever kontrasten til den frodige løvskov med tilhørende plante og dyreliv og andre materielle ressourcer. Hør historierne om jagt på rensdyr, elg og urokse, hjorte og om fiske- og sælfangst. Se forskellene på jagt – og fiskeudstyr, madlavningsgrej og flintredskaber på tværs af den længste periode i Danmarks oldtid. De rekonstruerede genstande fra stenalderen giver god mulighed for en fælles undring og undersøgelse, og deres historier bliver foldet ud ved hjælp af små fortællinger.

 

Fra istidsjæger til skovbruger

Varighed

2 timer, fra kl. 10.15 – 12.15 eller fra kl. 12.30 – 14.30.
Klassen har én underviser i dragt og rolle som stenaldermenneske. Forløbet understøtter Forenklede Fælles Mål i fagene, historie, natur og teknik, geografi.
Historiekanon: Ertebøllekultur

Klassetrin

Klassetrin 3.-6. klasse.
Forløbet tilrettelægges, så eleverne får alderssvarende opgaver. Max. 28 elever.

Særlige læringsmål

Eleven kan i relation til stenalderen beskrive ændringer i livsgrundlag og produktion. Eleven kan sætte naturfaglig og teknologisk udvikling i historisk perspektiv.

Prisen for en klasse på maks. 28 elever er 1.500,- for forløbet. 

 

Sommer 2022

Sommer (lavsæson)
9. august – 25. september
10:00 - 17:00 tirs-søn

Efterår 2022

Efterårsferie
15. – 23. oktober
11:00 - 16.00 alle dage

Jul 2022

26. – 27. november
3. – 4. december
10. – 11. december
11:00 - 16.00 lør-søn

Information

Sagnlandet Lejre

Slangealleen 2
4320 Lejre

CVR: 33247257

Tlf: +45 46 48 08 78

E-mail: kontakt@sagnlandet.dk

Se fødevarestyrelsens smileyrapporter

Privatlivspolitik – cookiepolitik – handelsbetingelser

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

KØB BILLET ONLINE

Du er blevet tilmeldt vores nyhedsbrev uden problemer!

Designet af Standoutmedia
X